Dopravní psychologie je jednou z našich oblastí vědeckého a výukového zaměření. Hostujícím profesorem v oblasti dopravní psychologie je profesor Ralf Risser, garantem docent Matúš Šucha. Naše výzkumné zaměření je orientováno na oblast lidského faktoru v dopravě a bezpečnost dopravy.
Základní informace o oboru dopravní psychologii na Katedře psychologie FF UP (prezentace)
Základní informace o oboru dopravní psychologii na Katedře psychologie FF UP (poster)
Researchgate profil – Doc. Matúš Šucha
Aktuálně:
Nová (2018) česká on-line verze dotazníku DBQ, včetně vyhodnocení dle aktuálních norem, je volně k dispozici na webových stránkách: www.dbq.upol.cz, výsledky na adrese: www.dbq.upol.cz/admin, kde je nutné zadat unikátní kód testování, který se zobrazuje v pravém horním rohu při vyplňování dotazníku.
„Život bez auta“ – iniciativa Katedry psychologie FF UP
Portál „Chodím Olomoucí“ zaměřen na pěší, cyklistickou a hromadnou dopravu v Olomouci
Vypsané témata pro diplomové práce v oblasti dopravní psychologie 2018 (pdf)
Aktuální publikace:
Základní a aplikovaný výzkum
1. Chování účastníků v dopravním prostředí a možnosti jeho ovlivnění
2. Rizikové skupiny účastníků dopravy, se zaměřením na mladé řidiče
3. Zranitelní účastníci dopravního systému, se zaměření na chodce
4. Problematika rychlosti a možnosti managementu rychlosti
5. Problematika únavy, pozornosti a možnosti ovlivnění (asistenční systémy)
6. Problematika řízení pod vlivem alkoholu a jiných drog včetně problematiky Alcolock
7. Problematika veřejné dopravy, se zaměřením na tramvajovou dopravu
Vývoj metodik a diagnostických nástrojů
1. Metodika pro posuzování psychické způsobilosti k řízení (dopravně-psychologické vyšetření)
2. Vývoj a lokalizace speciálních metod v dopravní psychologii
Vývoj a evaluace vzdělávacích a rehabilitačních kurzů
1. Vývoj společného EU kurikula v oblasti postgraduálního vzdělávání v dopravní psychologii
2. Vývoj, realizace a evaluace rehabilitačních programů pro řidiče
3. Vývoj nástrojů pro evaluaci vzdělávacích a rehabilitačních programů
Diplomové práce v oblasti dopravní psychologie
Rigorózní a disertační práce v oblasti dopravní psychologie
Název | Autor | Rok |
Pocit bezpečí a jeho vliv na chodce během přecházení přes přechod. | Lucie KVASNIČKOVÁ (PALKOVÁ) | 2016 |
Psychická zátěž řidičů mezinárodní kamionové dopravy | Martina KOPEČKOVÁ (MANSFELDOVÁ) | 2015 |
Postoje mladých řidičů a možnosti jejich změny dopravně-bezpečnostními metodami | Jana LEHNEROVÁ | 2011 |
Pracovní motivace strojvedoucích Českých drah, a.s. | Jitka MOHYLOVÁ | 2010 |
Vybrané rizikové charakteristiky mladých řidičů | Veronika HAMERNÍKOVÁ | 2011 |
Dopravní diagnostika osobnostních faktorů jako rozhodující proměnné v profilu řidiče z povolání | Jitka ŠEBOVÁ ŠAFAŘÍKOVÁ | 2018 |
Realizované výzkumné projekty
Komplexní fyziologické monitorování řidiče s ohledem na psychologické faktory ovlivňující chování při jízdě
Garant tématu: doc. Matúš Šucha
Spoluřešitelé: Dr. Martin Seitl, Mgr. Tomáš Dominik.
Hlavní řešitel VUT Brno: Doc. Radim Kolář
Anotace: Hlavním cílem projektu je specifikace základních biosignálů, využitelných pro spolehlivou detekci kritických stavů řidiče (únava, stres) v jízdních podmínkách. Následně pak definovat způsob měření těchto biosignálů s důrazem na komfort řidiče a praktickou využitelnost. Výsledná množina těchto signálů a parametrů pak výrazně přispěje k odhalení příčin nízké spolehlivosti stávajících systémů pro detekci únavy a stresu.
Grantová podpora: TAČR ÉTA 2018 – 2020. UP Olomouc je partnerem projektu, hlavním řešitelem je VUT Brno.
Nastavení metodiky a technické podpory posouzení psychické způsobilosti vybraných zaměstnání Správy železniční dopravní cesty, státní organizace
Garant tématu: doc. PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Anotace: Předmětem veřejné zakázky je nastavení metodiky a technické podpory posouzení psychické způsobilosti vybraných zaměstnání v rámci Správy železniční dopravní cesty, státní organizace (dále SŽDC) dle Směrnice SŽDC č. 75 Posuzování psychické způsobilosti k výkonu vybraných zaměstnání, včetně stanovení parametrů pro jednotlivá zaměstnání a jejich implementace na psychologická pracoviště SŽDC.
Realizováno v letech 2017 a 2018, celková hodnota zakázky je 1 mil Kč.
Grantová podpora: Veřejná zakázka SŽDC.
Život bez auta
Garant tématu: doc. PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Prof. Ralf Risser, Mgr. Lucie Viktorová
Anotace: V našem výzkumu sledujeme, jak se mění dopravní zvyky a život občanů Olomouce a blízkého okolí, kteří se rozhodli dobrovolně se vzdát využívání auta. Do realizovaného výzkumu se zapojili jednotlivci a rodiny, kteří alespoň 4 krát týdně využívají pro svoji dopravu auto. A současně bydlí v Olomouci nebo v jejím okolí do 50 kilometrů. Všechny informace dostupné na webových stránkách projektu: www.zivotbezauta.upol.cz.
Grantová podpora: SGS IGA UP FF 2017 a 2018
Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Doc. Zdeněk Vtípil, CSc., Prof. Ralf Risser, Dr. Jiří Plíhal, Mgr. Lucie Viktorová, UTIA AV ČR, v.v.i.
Anotace: Hlavním cílem projektu je popsat proces a míru adaptace člověka (řidiče) na asistenční systémy určené pro řidiče v motorových vozidlech, a to zejména z pohledu dopravní bezpečnosti, tj. jaký pozitivní, případně negativní dopad mají dané systémy na dopravní bezpečnost. Cílem je pokrýt problém jak z pohledu jednotlivce (tj. v tomto případě řidiče), tak také z pohledu celé společnosti (tj. dopravní bezpečnost a veřejné zdraví jako celospolečenský problém). V širším kontextu pak vyvinout takové nástroje pro prevenci, výcvik a vzdělávání řidičů, které zvýší akceptaci těchto systémů, lepší pochopení jejich funkčnosti a limitací a zabrání přeceňování jejich možností z pohledu řidiče (tj. posílení zodpovědnosti na straně řidiče a eliminace přenášení odpovědnosti na systém).
Grantová podpora: TAČR, Omega 2016 – 2017
Dopravněpsychologický výkadový slovník
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Lenka Šrámková (DSP student), Mgr. Petr Zámečník (DSP student), PhDr. Dana Černochová (externí spolupracovnice), PhDr. Vlasta Rehnová (externí spolupracovnice)
Anotace: Dopravní psychologie jako každá vědecká disciplína pracuje s určitým pojmovým aparátem, v němž se vyskytuje řada terminologických nejednoznačností a jehož vyjasnění napomůže srozumitelnosti a objektivitě této disciplíny. Za tímto účelem bude připraven terminologický a výkladový slovník dopravní psychologie, který si klade za cíl shromáždění a definování základních užívaných pojmů. Kromě výkladu pojmů bude zařazen i jejich anglický a německý překlad či ekvivalent. Hlavním cílem projektu tedy je příprava a publikace terminologického a výkladového slovníku dopravní psychologie (v roce 2015). Cíl projektu sleduje obecnější společenské a vědecké cíle, které směrují k sjednocení terminologie v oboru dopravní psychologie a definování klíčových termínů. Kniha bude sloužit jako nadčasový podklad pro odborníky v dopravě.
Grantová podpora: Projekt byl podpořen FF UP v Olomouci, grantem Fond pro podporu vědecké činnosti
Sledování hladiny testosteronu u rizikových řidičů
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Zuzana Sedlačková, PhD, MUDr. Július Hodosy (Ústav molekulárnej biomedicíny a Fyziologicky ustav, LF UK Bratislava).
Anotace: Smyslem projektu je ověřit, jestli se hladiny testosteronu (a dalších charakteristik s ním spojených) liší u rizikových a bezpečných řidičů. Výzkumný vzorek cca 150 řidičů. Kontrolní hodnoty budou použity dle průměrných hodnot v populaci. Jedná se o pilotní průzkum. Pokud se objeví zajímavé výsledky, bude podána žádost o financování ve spolupráci se Ústavem molekulárnej biomedicíny Bratislava.
Vnímání rizika v dopravních situacích
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Ing. Jiří Ambrož (CDV)
Anotace: Cílem výzkumného záměru je popsat jak lidé vnímají a posuzují rizikové situace v dopravě, a to vzhledem k jejich osobnostním rysům, identifikací s určitou dopravní rolí (chodec, cyklista, řidič) a řidičským chováním. Respondenti budou hodnotit 35 krátkých videí na škále, ve smyslu nakolik se jim jeví prezentovaná situace riziková. Dále vyplní krátký dotazník (osobní údaje), osobnostní test TVP a dotazník DBQ. Realizace ve spolupráci s CDV.
Pokročilé asistenční systémy (ADAS) ve vozidlech Škoda auto z pohledu řidičů
Garant tématu: Univerzita Palackého v Olomouci: PhDr. Matúš Šucha, PhD., Škoda auto, a.s.: Ing. Jiří Haman
Spoluřešitelé: Martin Nevřela (diplomant)
Anotace: Cílem předkládaného výzkumného záměru je empiricky ověřit míru akceptace pokročilých asistenčních systémů (ADAS) českými řidiči ve vozidlech Škoda auto. Dále pak definovat ergonomické podmínky (zejména způsob komunikace mezi systémem a řidičem), které zvyšují akceptaci systému. Současně ověřit míru znalostí informací o daných systémech a definovat nejefektivnější způsoby sdělování relevantních informací zákazníkům (řidičům). Jedná se o studentský výzkumný projekt, výzkum je součástí diplomové práce diplomanta.
Grantová podpora: Výzkum je realizován za finanční podpory Škoda auto, a.s.
NVH analysis techniques for design and optimization of hybrid and electric vehicles
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Mgr. Petr Zámečník
Anotace: Hlavním cílem COST projektů je sdílet znalosti expertů z jednotlivých zemí a produkovat kompilaci poznatků formou průběžných a závěrečných zpráv. Zaměření uvedené COST akce je na problematiku hybridních a elektro vozů – zejména z pohledu jejich vývoje a optimalizace pro širší využití ve společnosti. Hlavním přínosem a úkolem naši Univerzity v konsorciu je poskytování informací o vnímání elektromobility ve společnosti, definování požadavků spotřebitelů a propojování požadavků uživatelů a možností vývoje vozů.
Grantová podpora: Akce COST TU 1105, H2020
Metodika pro posuzování psychické způsobilosti k řízení a sociopsychologické aspekty řidičů s dosaženým počtem bodů 12
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Lenka Šrámková (DSP student), Mgr. Petr Zámečník (DSP student), PhDr. Dana Černochová (externí spolupracovnice), PhDr. Vlasta Rehnová (externí spolupracovnice)
Anotace: Hlavním cílem projektu je provést sociopsychologickou analýzu řidičů, kteří dosáhli hranice 12 bodů v rámci bodového systému, a bylo jim odebráno řidičské oprávnění. V rámci analýzy se zaměřujeme na osobnost řidiče (osobnostní vlastnosti, motivační činitele a postoje) a sociodemografické charakteristiky. Následně (na podkladě uvedených zjištění) připravíme metodiku pro posuzování psychické způsobilosti pro řízení, která bude sloužit pro výběr a přípravu řidičů v rámci autoškol. Přesah projektu je do oblasti rehabilitace řidičů, kde informace ohledně osobnostních a demografických charakteristik tzv. „vybodovaných“ řidičů umožní lépe zacílit rehabilitační programy.
Grantová podpora: Bezpečností výzkum MV ČR, VG20132015121.
Osobnostní rysy jako validní prediktor rizikového řízení (CIECA kongres, Berlín, 2015, pdf)
Hodnoty a postoje k bezpečnosti dopravy
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Anotace: Výzkum se zaměřuje na identifikaci a popis postojů a souvisejících hodnot, které občani různých států deklarují. Výzkum je realizován formou on line dotazníků, data jsou zpracovávána kvalitativně formou analýzy textu. Výzkum je realizován na 5 kontinentech (v 7 jazycích) v přibližně 50 krajinách. Cílem výzkumu je popsat a porovnat ve celosvětovém měřítku postoje a hodnoty obyvatelstva k bezpečnosti dopravy. Praktickou implikací výsledku výzkumu je lepší pochopení místa dopravní bezpečnosti ve společnosti a lepší zacílení bezpečnostní kampaní.
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Anotace: Hlavním cílem projektu je zvýšit bezpečnost tramvajové dopravy ve městech, a to prostřednictvím popisu rizikových uzlových bodů (tzv. hotspots), popsání postupů pro eliminaci konfliktů a nehod v těchto lokalitách, dále pak popsat interakce tramvajové dopravy s ostatními účastníky dopravního prostředí – zejména automobily, cyklisty a chodci. Zdůrazněný je lidský faktor jako ústřední řídící prvek celého dopravního systému. Filozofickým východiskem pojímání bezpečnosti a prevence nehod je předpoklad, že máme k dispozici různé indikátory, podle kterých můžeme předpokládat vznik nehody v budoucnu (v nějaké lokalitě) a nemusíme čekat, až se uvedená nehoda stane. Popis těchto indikátorů a zavedení do dopravněbezpečnostní praxe je jedním z cílů projektu.
Grantová podpora: 7. rámcový program EU, akce COST, TU 1103
Proč řídíme tak, jak řídíme – úvod do dopravní psychologie (COST, Dublin, 2013)
Public report Work phase 1 (pdf)
Indikátory bezpečného tramvajového provozu (pdf)
Bezpečná a udržitelná mobilita ve městech
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Kateřina Böhmová, Alena Hrbáčová (studentky 3. ročníku)
Anotace: Hlavním cílem projektu je zapojení Univerzity Palackého do celospolečenského trendu zvyšování bezpečnosti dopravy, kvality života občanů a ekologické udržitelnosti. Mezi klíčové pojmy se řadí bezpečnost pro všechny, kvalita života studentů, zaměstnanců univerzity a občanů města, životní prostředí neboprestiž univerzity jako celospolečensky zodpovědné organizace. Kampaň je zacílená na prostředí univerzity zahrnující okolí budov univerzity, zaměstnance univerzity, studenty a občany města v kontaktu s univerzitou.
Bezpečnost a potřeby chodců při přecházení přes silnici
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Anotace: Cílem výzkumného projektu je popsat strategie chodců při přecházení silnice, strategie řidičů při řízení v situaci křižování silnice chodcem a jejich vzájemnou komunikaci. Dále pak popsat potřeby chodců a nejvýznamnější faktory ovlivňující jejich bezpečnost. Identifikovány jsou rizikové strategie a rizikové kombinace různých strategií. Dále pak rizikové a protektivní faktory jak na straně chodců, tak také řidičů. Analyzovány jsou konfliktní situace (konflikty, skoronehody, nehody) a je popsána příčinná souvislost dějů, které k nim vedou. Závěry jsou interpretovány v kontextu dopravního prostředí.
Pedestrians and drivers: their encounters at zebra crossings (FTD 2014 konference, Varšava)
Chodci řidičům nevěří, ukázal průzkum u přechodů (www.idnes.cz, 14. 4. 2014)
Metody explorace (rozhovor, pozorování, anamnéza) v rámci posuzování psychické způsobilosti k řízení
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Radko Obereignerů, PhD., PhD. Lenka Šrámková (DSP student), PhDr. Michal Walter (externí spolupracovník), PhDr. Libor Eliášek (externí spolupracovník), Kateřina Böhmová (studentka)
Anotace: Při posuzování psychické způsobilosti k řízení v rámci dopravněpsychologického vyšetření kombinujeme přístup testový a klinický. V realizovaném výzkumném projektu popisujeme principy klinického přístupu a jeho metod – interview, pozorování a anamnéza v rámci dopravněpsychologického vyšetření v ČR. Podkladem je obsahová analýza sdělení (interview) zkušených dopravních psychologů v ČR. Výstupem projektu je monografie na dané téma, která bude publikována v roce 2014.
Grantová podpora: CZ.1.07/2.2.00/28.0143 – Iniciace mezioborového potenciálu psychologie – inovace odborné přípravy studentů UP pro praxi
Posouzení psychické zátěže zaměstnanců na pozicích výpravčí a traťový dispečer
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: Doc. PhDr. Zdeněk Vtípil, CSc., Doc. Ing. Pavel Drdla, PhD., Ing. Josef Bulíček, PhD., Mgr. Petr Zámečník, Mgr. Michal Šimeček, Mgr. Veronika Kuřečková, PhDr. Jiří Popelka.
Anotace: Hlavním úkolem zakázky je posouzení psychické zátěže při výkonu práce u uvedených profesí, včetně posouzení ergonomických řešení ovládacích prvků pro obsluhu sdělovacích, rádiových, informačních zařízení a dalších technologických zařízení. Součástí řešení zakázky je i vypracování požadovaného psychického profilu zaměstnance v této profesi, vytvoření psychodiagnostické testové baterie pro výběr u těchto profesí, návrh opatření pro optimalizaci psychické zátěže s implikací pro pracovně hygienický design nového centrálního dispečerského.
Zakázku bude Katedra realizovat v prvním pololetí 2014 ve spolupráci s CDV Brno a Univerzitou v Pardubicích. Celková hodnota zakázky je 3.5 mil Kč.
Grantová podpora: Veřejná zakázka SŽDC.
Překlad a lokalizace dotazníku DBQ (The Manchester Driving Behaviour Questionnaire) do českého prostředí
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Lenka Šrámková (DSP student)
Anotace: Manchesterský dotazník chování řidiče (Manchester Driver Behaviour Questionnaire, DBQ) je široce uznávaným nástrojem v oblasti psychologické diagnostiky řidičů. V rámci realizovaného výzkumu je Manchesterský dotazník chování řidiče (DBQ) aplikován na řidiče v ČR. Hlavním cílem studie je vytvořit validní nástroj pro psychologickou diagnostiku v oblasti dopravní psychologie v České republice (včetně norem pro řidičskou populace).
Česká on-line verze dotazníku DBQ, včetně vyhodnocení dle norem (n=2684, rok 2015), je volně k dispozici na webových stránkách: www.dbq.upol.cz. Následně po vyplnění dotazníku, je možné získat výsledky na adrese: www.dbq.upol.cz/admin, kde je nutné zadat unikátní kód testování, který se zobrazuje v pravém horním rohu při vyplňování dotazníku.
© Katedra psychologie Filosofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci. Dotazník v originální verzi: „The Driver Behaviour Questionnaire – DBQ“ publikovaný v roce 1990 profesorem Jamesem Reasonem. V české verzi (40 položková verze) v roce 2018, autoři: Matúš Šucha, Tomáš Dominik, Daniel Dostál. Autory můžete kontaktovat prostřednictvím e‑mailu: matus.sucha@upol.cz.
Aktualizace „METODIKY 9202“ – metodiky k vyšetřování a posuzování řidičů motorových vozidel dopravními psychology
Garant tématu: PhDr. Matúš Šucha, PhD.
Spoluřešitelé: PhDr. Martin Seitl, PhD., Mgr. Petr Zámečník
Příjemcem grantu je Centrum dopravního výzkumu v. v. i., Katedra psychologie FF UP Olomouce je spolupříjemcem.
Anotace: Účelem projektu je aktualizace metodiky 9202 pro vyšetřování a psychologické posuzování řidičů motorových vozidel dopravním psychologem. Metodika, která posuzovala míru schopností řidiče, sice existuje, je však již zastaralá. Platí od roku 1992 a počítalo se s tím, že bude každých deset let aktualizována. Doposud se tak však neučinilo. Proto jsme se rozhodli tohoto úkolu ujmout a uvedenou metodiku aktualizovat tak, aby řidiči mohli být adekvátně posuzováni v souladu s platnou normou.
Grantová podpora: Ministerstvo dopravy ČR – výzkumné projekty „Podpora realizace udržitelného rozvoje dopravy“
Datum ukončení: 31. 12. 2010.
Materiály
Bezpečná a udržitelná doprava jako psychologické téma (pdf)
Interdisciplinární model pro podporu a zajišťování způsobilosti k řízení v Evropě (pdf)
Odborné posuzování a podpora řidičské způsobilosti v Evropě (pdf)
Knihy a články
(uvedené jsou prezentace do roku 2016, kompletní přehled je možné najít na Research gate profilu Matúš Šucha)
Agresivita na cestách (Šucha, et al., 2009) (monografie, pdf)
Dopravní psychologie pro praxi (Šucha et al, 2013) – informační leták
Společné evropské kurikulum pro postgraduální studium dopravní psychologie v Evropě (článek, pdf)
Prezentace z konferencí
(uvedené jsou prezentace do roku 2016, kompletní přehled je možné najít na Research gate profilu Matúš Šucha)
Alcolock Interlock (Konference psychologie práce a organizace Brno 2010)
Efektivita bezpečnostních opatření zaměřených na řízení pod vlivem alkoholu (ICADTS, Oslo, 2010)
Posuzování psychické způsobilosti k řízení v České republice (ICTPP, 2012, Groningen)
DBQ mezi českými řidiči (ICDBT , Helsinky, 2013)
DBQ pilotní studie (Konference psychologie práce a organizace, Olomouc, 2013)
Řízení pod vlivem alkoholu a dalších drog ve střední Evropě (ICTCT, South Africa, 2013)
Hazard perception (Seminář ADP, Praha, 2013)
Proč řídíme tak, jak řídíme – úvod do dopravní psychologie (COST, Dublin, 2013)
Vliv návykových látek na kognitivní funkce při řízení vozidla (seminář ADP ČR 2014)
Řízení pod vlivem alkoholu a jiných drog (Kurz adiktologie v dopravě, Olomouce, 2014)
Pedestrians and drivers: their encounters at zebra crossings (FTD 2014 konference, Varšava)
Osobnostní rysy jako validní prediktor rizikového řízení (CIECA kongres, Berlín, 2015, pdf)
Odstranění přechodů v Hodolanské ulici Olomouc – pohled chodců (případová studie, pdf)
Proč se v dopravě chováme tak, jak se chováme (RDIT 2015, Vysoké Mýto, pdf)
Děti nejsou malí dospělí (Vzdělávání certifikátorů primární prevence, Praha, 2015, pdf).
Starší řidič, mobilita a bezpečnost (Dopravní seminář VI, Olomouc, 11. 11. 2016)
Pedestrians crossings near schools (ICTCT workshop 2016, Lund, Švédsko)
Výukové materiály
Prezentace 1 – teorie a koncepce dopravní psychologie
Prezentace 2 – řidičské chování
Prezentace 3 – Účastníci silničního provozu
Prezentace 4 – Způsobilost k řízení
Prezentace 5 – Opatření směřující k bezpečnosti
Prezentace 6 – Kultura, společnost a komunikace
Prezentace 7 – Dopravní prostředí
Prezentace 8 – Dopravní prostředek
Odborné akce (konference, semináře, aj.)
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2016
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2015
1. Dopravněpsychologický den (Praha, 2015)
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2014
Krátký kurz: Adiktologie v dopravě 2014
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2013
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2012
Dopravněpsychologický seminář Olomouc 2011
Specializační (postgraduální) vzdělávání
Spolupracující organizace
4. Technická Univerzita, Drážďany
5. Správa železniční dopravní cesty, Praha
6. Centrum dopravního výzkumu, Brno
7. Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
9. Dopravně vzdělávací institut, a. s.
11. University of Helsinki (Traffic Psychology Unit), Finsko
Členství v mezinárodních organizacích
ICADTS – The International Council on Alcohol, Drugs and Traffic Safety
TPI – Traffic Psychology International
DGVP (Die Deutsche Gesellschaft für Verkehrspsychologie e.V.)
ICTCT (International Co-operation on Theories and Concepts in Traffic Safety)
NTSA (Nordic Traffic Safety Academy)
Laboratoř
Laboratoř psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci je vybavena následujícími přístroji, které umožňují realizaci rozmanitých výzkumů z oblasti základního výzkumu, aplikovaného výzkumu, expertimentálního vývoje a psychodiagnostiky v oblasti dopravní psychologie:
Vienna Test System (VTS) – Expert system traffic (ETS) – zahrnuje komplexní systém metod umožňující osobnostní i kognitivní diagnostiku s využitím externích přístrojů.
PSYCHOPSHYSLAB (Psychophysiology System) – umožňuje využívat metody a přístroje (Elektroencefalogram – EEG se snímací čepicí, Elektromyogram – EMG, zařízení pro snímání Elektrodermální aktivity EDA.
VR200-INTRO-W (Virtual Reality Introductory System) – nabízí využití v rámci prostorové kognice (umožňující sledování a studování prostorového chování, a paměti).
EYEFRAMESCENEBI (Eye Frame Mounted Scene, Binocular) – přesné zařízení, které umožňuje pohyb hlavou vyšetřované osoby v simulacích dopravních situací a během vyšetření.
Racelogic PerformanceBox 02 – slouží ke sledování GPS trasy, rychlosti, zrychlení a dalších proměnných řidičů vozidel.
Kontakt
Email: matus.sucha@upol.cz
Tel.: +420 585 633 502