Vedoucí výzkumné oblasti
PhDr. Marek Kolařík, Ph.D.
Charakteristika výzkumné oblasti
V rámci naší oblasti se snažíme o to, aby naše výzkumy, výuka i dalšími aktivity reagovaly na potřeby praxe. Zaměřujeme se na diagnostické a intervenční oblasti ve školním prostředí – naše výzkumy se týkají aktuálních témat řešených ve školní a pedagogické psychologii, jako je například prevence rizikového chování, osobnost nadaných žáků, osobnostní vlastnosti a sebehodnocení dětí školního věku, fenomén odkladu školní docházky nebo otázka přínosu asistenta pedagoga u dětí se speciálně vzdělávacími potřebami. Zároveň se zabýváme zkoumáním osobnostních charakteristik a postojů učitelů a školních psychologů.
Výzkumné týmy
Diagnostika rizikových a protektivních faktorů a prevence rizikového chování u adolescentů |
SelectShow> |
Garanti tématu: PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. a Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.
Spoluřešitelé: Mgr. Ondřej Skopal, Lucie Vavrysová, PhDr. Eva Maierová
Anotace: Projekt je zaměřen především na možnosti včasné diagnostiky osobnostních a jiných charakteristik jedinců, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny faktory pro vznik různých závislostí a tendencí k rizikovému chování. Hlavním cílem je analýza dosavadních psychodiagnostických nástrojů zaměřených na screening rizikového chování adolescentů a s ním souvisejících proměnných. Na základě této analýzy se budou další výzkumné snahy týmu orientovat na tvorbu vlastní diagnostické metody, která bude postihovat několik rysů a proměnných, které mají vliv na vznik rizikového chování. Dále se zaměříme na vývoj nových originálních metodik selektivní a indikované prevence (primárně pro oblast školství a ústavní péče), jejich implementaci a případně i následné kvazi-experimentální ověření efektivity.
Grantová podpora: FF UP v rámci SGS/IGA (FF_2013_012)
|
Program Druhý krok - výzkum efektivity v českých podmínkách |
SelectShow> |
Garant/ka tématu: PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.
Spoluřešitelé: Mgr. Kateřina Palová, Mgr. Lucie Viktorová
Anotace: Program Druhý krok vytvořila americká organizace Committee for Children, Seattle. Tento program se zaměřuje na podporu pěti základních sociálních a emocionálních kompetencí: sebeuvědomování, seberegulace, sociální cítění, vztahové dovednosti a zodpovědné jednání. Díky paní profesorce Evě Gajdošové, která zprostředkovala šíření programu na Slovensku, se také nám podařilo program rozšířit na několik základních škol v České republice. Náš tým na Katedře psychologie společně se spolkem Škola porozumění a sdílení usiluje o další šíření tohoto programu v ČR, aktuálně je pro práci s programem proškoleno více než 60 osob a během roku 2017 očekáváme proškolení dalších přibližně 80 učitelů a psychologů.
Paralelně s implementací Druhého kroku zajišťuje náš výzkumný tým také ověřování tohoto programu. Proběhlo již několik menších výzkumů s cílem zjistit vliv programu na sociální a emocionální kompetence, morální usuzování, sebepojetí, psychosociální klima či kreativitu u dětí na ZŠ. Na ně bude navazovat rozsáhlý výzkum po celé České republice, který bude odstartován v září 2017 a potrvá 3 školní roky. Kromě toho v tuto chvíli probíhá také pilotní výzkum v mateřských školách.
|
Osobnostní vlastnosti dětí školního věku, sebehodnocení školní úspěšnosti a dalších parametrů žáků základních a středních škol ve věku 9-18 let |
SelectShow> |
Garant/ka tématu: PhDr. et MUDr. Miroslav Orel , PhDr. Radko Obereignerů, Ph.D.
Spoluřešitelé: RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Anotace: Projekt je zaměřen na zavedení, standardizaci a úpravu nových diagnostických nástrojů v prostředí škol ČR. Jde o český převod pětifaktorového osobnostního dotazníku pro děti (FFI -C) a metody sebehodnocení školní úspěšnosti (PHCSCS-2). Výstupy budou srovnávány a hodnoceny s výsledky testu pozornosti d2, dalšími psychodiagnostickými metodami a výstupy z vyhodnocení aktuální úrovně znalostí a relativního přírůstku znalostí u žáků v průběhu dvou let. Cílem je podat souhrnný obraz o vybraných psychologických parametrech a úrovni znalostí u žáků základních a středních škol v daném věkovém rozmezí a následně formulovat opatření pro optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu ve školách na území ČR. Součástí projektu je posílení a rozvoj spolupráce katedry psychologie s KPPP a ZDVPP Zlín, Ostravskou Univerzitou a dalšími subjekty, aby byl získán co největší výzkumný vzorek. V projektu je počítáno s psychodiagnostickým vyšetřením a vyhodnocením u minimálně 10.000 žáků.
Grantová podpora: ESF Rozvoj a podpora kvality ve vzdělávání
|
Učitelé – jejich osobnostní charakteristiky a postoje vůči dalším subjektům vzdělávání |
SelectShow> |
Garant/ka: PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.
Spoluřešitelé: PhDr. Soňa Lemrová, Ph.D.
Anotace: Učitelé jsou bezesporu hlavními činiteli působícími ve vzdělávání. Působí nejen svou odborností, ale také osobnostními rysy, přesvědčeními a postoji. Mezi málo prozkoumané faktory patří některé sociální fenomény a jejich vliv na výkony žáků.
Cílem projektu je přinést aktuální poznatky o osobnostech učitelů ZŠ, SŠ a VŠ v ČR, o jejich postojích vůči žákům a rodičům a uvést je do souvislosti s jejich pracovními podmínkami a dalšími proměnnými (věk, aprobace, délka praxe, typ školy atd.). Poznatky získané výzkumem budou moci posloužit osobám pracujícím s učiteli i učitelům samotným.
Grantová podpora: IGA (proběhla a bude znovu podána)
|
Dobrá praxe konstrukce testů obecných studijních předpokladů, znalostních testů a psychodiagnostických nástrojů |
SelectShow> |
Garant tématu: Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.
Spoluřešitelé: Lucie Viktorová, Mgr. Aleš Neusar, Ph.D.
Anotace projektu: Cílem projektu je zjistit, čím se vyznačuje dobrá praxe při tvorbě testů studijních předpokladů, znalostních testů a jiných psychodiagnostických nástrojů, tj. které oddíly testů a které položky v nich vykazují dobrou schopnost diferenciace a které jsou neúčinné či méně vhodné. Analyzovány jsou lexikální vlastnosti položek, vztah k paměťovým schopnostem člověka i jejich kvalita vzhledem k uznávaným teoriím dotazování jako je například kognitivně interakční model dotazování. Projekt se zaměřuje na psychometrické vlastnosti testů a dotazníků za využití CTT a IRT, především na jejich reliabilitu (paralelní verze a vnitřní konzistence) a validitu (obsahovou i kriteriální). Dále je v projektu testována možnost využití počítačového adaptivního testování v oblasti studijních předpokladů a návazně i v dalších oblastech jako je prevence rizikového chování, či obecně v psychodiagnostice.
Grantová podpora: SGS IGA FF_2013_011
Garanti tématu: PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. a Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.
Spoluřešitelé: Mgr. Ondřej Skopal, Lucie Vavrysová, PhDr. Eva Maierová
Anotace: Projekt je zaměřen především na možnosti včasné diagnostiky osobnostních a jiných charakteristik jedinců, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny faktory pro vznik různých závislostí a tendencí k rizikovému chování. Hlavním cílem je analýza dosavadních psychodiagnostických nástrojů zaměřených na screening rizikového chování adolescentů a s ním souvisejících proměnných. Na základě této analýzy se budou další výzkumné snahy týmu orientovat na tvorbu vlastní diagnostické metody, která bude postihovat několik rysů a proměnných, které mají vliv na vznik rizikového chování. Dále se zaměříme na vývoj nových originálních metodik selektivní a indikované prevence (primárně pro oblast školství a ústavní péče), jejich implementaci a případně i následné kvazi-experimentální ověření efektivity.
Grantová podpora: FF UP v rámci SGS/IGA (FF_2013_012)
|